ثبت شرکت میزان ارائه دهنده خدمات ثبت شرکتها
ثبت شرکت میزان

ثبت برند فروشگاه اینترنتی

۲۱ فروردین ۱۴۰۳ 0 پرسش و پاسخ

در این مطلب به طور کامل با این موارد آشنا خواهیم شد که برای ثبت برند فروشگاه اینترنتی چه مدارکی مورد نیاز است؟ برای ثبت برند به کجا باید مراجعه کرد؟ و از کجا باید شروع کرد.

شاید برای بسیاری از افرادی که در صدد شروع کسب و کار اینترنتی هستند، این سوال در ذهن‌شان به وجود آید که آیا برای افتتاح یک فروشگاه اینترنتی نیاز به ثبت برند فروشگاه اینترنتی و نام آن سایت یا دامنه آن هست یا خیر؟

اطلاعات کلـی

زمـان: 45 روز کاری

هزینه: 3،800،000

برند برند فروشگاه اینترنتی

در پاسخ به این افراد بایستی بگوییم که ایجاد یک فروشگاه اینترنتی نه تنها مستلزم مجوز کسب و کار آنلاین و ابتدایی ترین آن یعنی اینماد است، بلکه بایستی برای ثبت برند فروشگاهتان که در واقع نام تجاری یا دامنه سایتتان می باشد نیز، اقدام کرد.

اولین مزیت این است با ثبت برند تجاری خود می‌توانید میزان سود دهی آن  فروشگاه را افزایش به جهت کسب اطمینان مشتری، افزایش داده و میان مشتریان خود کسب اعتبار کنید.

ثبت نام تجاری فروشگاه اینترنتی شما این امکان را در اختیارتان قرار می‌دهد که بتوانید در میان مصرف کنندگان و بازدیدکنندگان از اعتبار قابل قبولی برخوردار شوید و از سوی دیگر با ثبت برند کسب و کار آنلاین خود می‌توان برچسب رسمی و قانونی بر آن زد.

ثبت برند تجاری دو نوع است:

  • حقیقی ( یا همان شخصی یعنی مالک برند یک شخص می باشد یا حتی شراکتی بین دو نفر می باشد )
  • حقوقی ( یا همان شرکتی یعنی مالک یک برند یک شرکت می باشد، مانند برند " دی جی کالا " که متعلق به شرکت نو آوران فن آوازه که یک شرکت سهامی خاص است، می باشد )

تا اینجا که متوجه شدیم برند چه فایده ای دارد، حالا توضیح می دهیم که برای ثبت برند فروشگاه اینترنتی چه مدارکی مورد نیاز است؟ برای ثبت برند به کجا باید مراجعه کرد؟ و از کجا باید شروع کرد.

دریافت خدمات سریع با هزینه مناسب 02168256000

شرایط لازم جهت ثبت فروشگاه اینترنتی

برای ثبت هر نوع برندی یک شرایط یکسان وجود دارد. برای ثبت برند تجای و بالطبع یک برند فروشگاهی باید دو شرط مهم را دارا بود:

1- این نام ( و مشابه آن ) قبلا در حوزه مورد نظر شما ثبت نشده باشد: یعنی مثلا شما اگر بخواهید برند دی جی کالا را ثبت کنید نمی توانید چون قبلا ثبت شده و مشابه آن را هم نمی توانید ثبت کنید. مشابه یعنی اسامی مانند : جی جی کالا، جی کالا، فروشگاه دی جی و ....

نکته: جهت اطلاع از اینکه آیا برند مورد نظر شما قبلا ثبت شده است یا خیر می توانید به صفحه استعلام برند مراجعه کنید تا همکاران ما در کمترین زمان و رایگان برند مورد نظر را برای شما استعلام بگیریند.

2- یک مجوز ( برای هر حوزه ای متفاوت می باشد ) که نشان دهد شما در آن حوزه فعالیت می کنید، داشته باشید.

داشتن این دو شرط می تواند به شما بگوید که می توانید برای ثبت برند خود اقدام کنید.

استعلام برند فروشگاهی

برای ثبت بند یک فروشگاه اینترنتی چه مدارکی نیاز داریم؟

همانطور که در بالا گفته شد برای ثبت بک برند باید یک مجوز داشته باشید که ثابت کند شما در آن حوزه فعالیت می کنید. این مجوز برای ثبت برند فروشگاه اینترنتی " نماد اعتماد الکترونیکی یا ای نماد " می باشد. البته ای نماد یکی از مجوازت است و می توان از مجوز انجمن صنفی کسب و کار های اینترنتی نیز استفاده نمود.

با توجه به اینکه این برند حقیقی می باشد یا حقوقی مدارک مورد نیاز جهت ثبت نام یک فروشگاه اینترنتی عبارتتند از:

  • مدارک مورد نیاز جهت ثبت برند فروشگاهی حقیقی یا همان شخصی:

1- تصویر شناسنامه و کارت ملی

2- تصویر مجوز فعالیت ( که در اینجا ای نماد برای ما کاربرد دارد)

3- گواهی امضا از دفترخانه های اسناد رسمی جهت ثبت نام در سامانه مالکیت معنوی

  • مدارک مورد نیاز جهت ثبت برند فروشگاهی حقوقی یا همان شرکتی:

1- تصویر شناسنامه و کارت ملی مدیرعامل

2- گواهی امضا مدیر عامل

3- اساسنامه شرکت

4- مجوز فعالیت ( اینماد )

نکته: در صورتی که در موضوع فعالیت شرکت خرید و فروش اینترنتی ذکر شده باشد می توان همان اساسنامه شرکت را به عنوان مجوز فعالیت ارائه نمود.

مدت زمان ثبت آن چقدر است؟

مدت زمان حداقلی برای ثبت برند فروشگاه اینترنتی 45 روز می باشد. 15 روز حداقل زمان لازم است که پرونده ثبت شده شما در سامانه مالکیت معنوی بررسی شده و نتیجه آن اعلام شود. 30 روز جهت درج آگهی تقاضا در روزنامه رسمی. بعد از این 45 روز شما می توانید اطمینان حاصل کنید که این برند برای شما ثبت می شود یا نه.

لازم به ذکر است که بعد از این 45 روز باز هم مراحلی باید طی شود تا شما سند ثبت علامت تجاری فروشگاهتان را دریات نمایید که این زمان نیاز حداقل 10 روزی زمانبر خواهد بود.

برای ثبت برند به کجا باید مراجعه کنیم؟

پاسخک هیچ کجا، درواقع فرآیند ثبت برند تماما الکترونیکی بوده و از طریق سامانه اداره علائم تجاری کشور یا همان سامانه اداره مالکیت معنوی کشور می باشد و بررسی و بارگذاری و اعلام نتیجه تماما الکترونیکی می باشد. فقط در پایان نیاز است جهت تحویل اصل مدارک یکبار به اداره ثبت علائم تجاری واقع در تهران خیابان فیاض بخش مراجعه نمایید.

ارتباط طراحی سایت با ثبت برند فروشگاه‌ اینترنتی

امروزه بازار کسب و کارهای اینترنتی و فروش کالا و محصولات به صورت آنلاین در میان مردم گسترده شده و دلیل آن خرید آسان و پرداخت از طریق درگاه‌های اینترنتی و به دنبال آن تحویل کالا درب منزل است.

این موارد سبب شده که بسیاری از مردم به خرید اینترنتی و فروشگاه‌های آنلاین روی آورند. طبیعتاً اگر سایت فروشگاه از طراحی جالب و تنوع محصولات برخوردار باشد، از استقبال بسیاری برخوردار خواهد شد. با ثبت فروشگاه اینترنتی و به دنبال آن کسب و کار آنلاین این امکان فراهم می‌شود که بتوانید به سوددهی قابل توجهی با استفاده از تبلیغات گسترده دست یابید.

بنابراین طراحی سایت و در پی آن ثبت برند فروشگاهی سبب جذب مخاطبان و شمار بسیاری از بازدیدکنندگان خواهد شد که به عرضه محصولات کمک شایان توجهی می‌کند. از سوی دیگر ثبت برند فروشگاه‌های آنلاین تضمینی است برای اطمینان بخشی متقاضیان که به جهت اعتبار فروشگاه، برای خرید اینترنتی به سایت شما مراجعه کرده و محصول مورد نظرشان را از سایت فروشگاه آنلاین شما تهیه و خریداری نمایند.

بدین ترتیب ثبت برند به عنوان یک برچسب اعتماد در ذهن مخاطب عمل کرده و سبب اعتبار و تمایز آن در میان سایر فروشگاه‌های آنلاین می‌شود

مزایای برند فروشگاهی

فواید ثبت برند فروشگاه اینترنتی

یک) بهبود خدمات فروش آنلاین و ارتقاء در عرضه محصولات

دو) جذب مخاطبان و کسب اعتبار در میان مصرف کنندگان

سه) بالا بردن میزان بازدیدکنندگان سایت و افزایش مشتریان

چهار) بالا بردن میزان فروش و ارائه تنوع محصولات

پنج) معرفی ویژگی های سایت فروش از طریق برند مورد نظر

شش) تبلیغات گسترده در زمینه عرضه و فروش محصولات

هفت) تمایز میان کسب و کار اینترنتی شما با سایر سایت‌های آنلاین که به عرضه کالاهای مشابه می‌پردازند

چگونگی دریافت مجوز جهت راه اندازی یک فروشگاه اینترنتی

صدور مجوزهای کسب و کار برای آغاز فعالیت فروشگاه های آنلاین از سوی سازمان صنعت، معدن و تجارت اعمل می‌شود که در واقع با اعطای نماد الکترونیکی به سایت‌های فروش انلاین، صلاحیت فعالیت آنان را تایید کرده و بدین ترتیب مردم با خیالی آسوده به خرید احتیاجات خود می‌پردازند.

سایت‌هایی که دارنده نماد الکترونیکی هستند و آن را در سایت فروش خود قرار داده‌اند، تمامی مراحل قانونی اخذ مجوز را پشت سر گذاشته و در واقع صلاحیت فروش کالا و محصولات عرضه شده در فروشگاه اینترنتی خود را دارا می‌باشند.

با توجه به نماد الکترونیکی فروشگاه اینترنتی، هر گونه نقص در چگونگی فروش، عرضه و یا ارائه خدمات پیگرد قانونی داشته و خریدار می‌تواند در صورت مشاهده هر گونه نقص در کالای خریداری شده، وجه پرداختی خود را دریافت و یا کالا را با کالایی دیگر تعویض نماید.

در ادامه به تعریف نماد الکترونیکی، انواع مجوزهای فعالیت و چگونگی اخذ آن می‌پردازیم.

نماد الکترونیکی چیست؟

همانطور که از پیش به آن اشاره شد، هرگونه راه اندازی کسب و کار اینترنتی و تجاری نیازمند اخذ مجوز و ثبت برند بوده و در این میان دریافت نماد الکترونیکی از جمله مراحل اولیه ثبت برند فروشگاه‌های آنلاین است.

نماد الکترونیکی این امکان را برای مشتریان فراهم می‌سازد که با مشاهده هر گونه نقص در چگونگی خرید و کیفیت کالا بتوانند به راحتی وجه خود را دریافت و یا به تعویض کالا اقدام نمایند. از سوی دیگر نماد الکترونیکی برچسبی برای تایید اعتبار فروشگاه و تضمینی بر فروش کالاهای عرضه شده به مشتریان است.

امروزه با توجه به خرید و فروش‌های اینترنتی که به وفور اعمال می‌شود، ثبت نماد الکترونیکی از جمله ضروریات فروشگاه‌های آنلاین بوده و بایستی برای بالا بردن ارتقاء فروش خود و ایجاد امنیت در فضای تجاری به دریافت آن اقدام نمایند.

برای دریافت نماد الکترونیکی که به نماد موقت، نماد یک ستاره دائم و دو ستاره دائم تقسیم بندی می‌شود، فروشگاه از نظر سطح کیفیت و سایر موارد ضروری بررسی شده و به نوعی صلاحیت فروشگاه در ارتباط با عرضه کالا و محصولات از سوی سازمان صنف مربوطه، تایید می‌شود.

از سوی دیگر اخذ مجوز عمومی کسب و کار با دریافت نماد الکترونیکی ارتباط مستقیم داشته و بایستی قبل از آنکه برای دریافت نماد الکترونیکی اقدام کنید، برای فعالیت آنلاین خود موفق به کسب مجوز شوید

مجوزهای فعالیت برای فروشگاه‌ اینترنتی به دو دسته تقسیم می‌شوند که عبارتند از؛

یک) مجوزهای عمومی کسب و کار آنلاین

دو) مجوزهای اختصاصی کسب و کار آنلاین

مجوزهای عمومی کسب و کار آنلاین

تمامی کسب و کارهایی که به صورت آنلاین فعالیت می‌کنند بایستی دارنده مجوز عمومی باشند. این مجوزها به عنوان یک نماد الکترونیکی معتبر برای تمامی کسب و کارهای اینترنتی ضرورت دارد. در هر پیشه و حرفه‌ای که هستید، دریافت مجوز عمومی و نماد الکترونیکی آن الزامی بوده و بایستی آن را در سایت خود قرار دهید.

با اخذ نماد الکترونیکی و درج آن در سایت فروش آنلاین، به مشتریان خود این امنیت خاطر را می‌دهید تا در یک فضای امن تجاری به خرید محصولات مورد نظر خود بپردازند

مراحل دریافت مجوز عمومی و نماد الکترونیکی

دریافت مجوز عمومی و نماد الکترونیکی که برای تمامی فروشگاه‌های اینترنتی ضروری است به شرح زیر است؛

یک) اولین گام دریافت نماد موقت است که فروشگاه و جزئیات آن مورد بررسی قرار می‌گیرد

دو) گام دوم اخذ نماد به صورت یک ستاره دائم است که صلاحیت فروشگاه را برای شروع یک کسب و کار اینترنتی تثبیت می‌کند

سه) گام سوم اخذ نماد دو ستاره دائم می‌باشد که در واقع مجوز استفاده از درگاه امن را برای فروشگاه فراهم

می‌سازد

مجوزهای اختصاصی کسب و کار آنلاین

مجوزهای اختصاصی، نوع فعالیت و کسب و کار اینترنتی شما را مشخص می‌کند. به این معنا که برای هر یک از صنف‌ها بایستی به سازمان مرتبط با آن مراجعه کرده و مجوز کسب و کار را دریافت نمایید.

برای مثال برای فروش کتاب و یا وسایل سمعی و بصری مجوز اختصاصی را بایستی از سوی وزارت ارشاد دریافت کنید و یا برای فروش محصولات آرایشی، بهداشتی، صنایع غذایی و مانند اینها بایستی به وزارت بهداشت مراجعه نمایید.

گفتنی است که سایت های شخصی و یا شرکتی نیازی به دریافت نماد الکتریکی و یا پروانه کسب و کار ندارند اما سایر سایت‌هایی که در حوزه‌های فروش فعالیت دارند بایستی برای اخذ ثبت فروشگاه اینترنتی خود به صنف مربوطه مراجعه و با ارائه مدارک، مجوز  کسب و کار خود را اخذ نمایند

ارتباط ثبت برند فروشگاه اینترنتی با توسعه تجارت الکترونیک

آنچه که امروزه در توسعه تجارت الکترونیک بیش از همه قابل توجه است، ثبت نماد الکترونیکی و ثبت برند فروشگاه آنلاین است. اعتماد مشتریان و اعتبار سایت عرضه کننده محصولات دو عامل مهم در جهت رشد و ترقی سطح کیفی سایت و افزایش عرضه و تقاضا است.

به همین دلیل اعطای نماد الکترونیکی از سوی سازمان تجارت، صنعت و معدن به سایت‌های فروش به نوعی امتیاز دهی و تایید صلاحیت عرضه محصولات به مشتریان بوده و بدین ترتیب مصرف کنندگان نیز می‌توانند با خیال آسوده به خرید اینترنتی بپردازند. از سوی دیگر جذب مخاطبان و تبلیغات گسترده در خصوص پیشبرد کارایی فروش محصولات از سوی سایت‌های آنلاین را می‌توان از دیگر فواید ثبت برند و ارتقاء تجارت الکترونیک دانست.

هدف اصلی صدور نماد الکترونیکی و ثبت برند فروشگاهی آن است که مشتریان در یک فضای امنیتی به خرید و تهیه کالای مورد نظر خود بپردازند و اگر چنانچه از سوی درگاه‌های پرداخت اینترنتی با مشکلاتی مواجه شوند، به راحتی بتوانند از طریق راه‌های قانونی تقاضای خود را پیگیری و آن را رفع نمایند.

در واقع توسعه تجارت الکترونیک تمام مسئولیت‌های این چنینی را با اعطای نماد الکترونیکی به سایت‌های فروش آنلاین بر عهده گرفته و زیرساخت‌های امنیتی لازم را برای مبادلات محصولات، خرید و فروش و ارائه خدمات ایجاد می‌کند.

دین ترتیب متقاضیان و مصرف کنندگان نیز بایستی از سایت های فروش اینترنتی که دارای مجوز فعالیت، ثبت برند و نماد الکترونیکی هستند، کالای خود را خریداری نمایند.

با توجه به ذکر فواید ثبت برند فروشگاه اینترنتی و چگونگی دریافت مجوز فعالیت‌های اختصاصی، عرضه کنندگان و مصرف کنندگان در یک فضای امن تجاری می‌توانند با یکدیگر در تعامل باشند و بدین ترتیب چرخه اقتصاد تجارت الکترونیک در کشور نیز رشد و ارتقاء یابد.

پرسش و پاسخ
سوال از شما پاسخ از ما
درحال ارسال پاسخ به :
تماس با ما