ثبت شرکت میزان ارائه دهنده خدمات ثبت شرکتها
ثبت شرکت میزان

ثبت شرکت دانش بنیان

۱۲ تیر ۱۴۰۲ 0 پرسش و پاسخ

بر اساس دومین ماده ‌قانون مدنی موسسات  ثبت شرکت دانش بنیان و شرکت‌هایی که در این زمینه فعالیت دارند به موسسه دانش‌بنیان معروف هستند. این موسسات توانایی اختراع دارند و باعث ایجاد نوآوری و تجاری‌سازی در تحقیقات و تولید کالا در این زمینه هستند.

شرکت دانش بنیان

از ویژگی‌های شرکت‌های دانش‌بنیان برای ثبت شرکت دانش بنیان می‌توان گفت که به‌طورکلی به تولید کالا نمی‌پردازند و ماشین‌آلات صنعتی خاصی نیز دارا نیستند بلکه افراد تحصیل‌کرده و مخترع اطلاعاتی را با همفکری یکدیگر تولید می‌کنند.

در این شرایط، محصول اصلی آن شرکت محسوب شده و از این همفکری و ایجاد اطلاعات، کسب درآمد می‌کنند. با تاسیس شرکت دانش بنیان می‌توان به هدف تولید ثروت، افزایش علم و استفاده درست از پتانسیل‌های دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقی است پی برد.

دریافت خدمات سریع با هزینه منطقی 02168256000

شاخص معرفی و تشخیص شرکت‌های دانش‌بنیان چیست؟

برای تشخیص مولفه‌های شرکت‌های دانش‌بنیان که برای ثبت شرکت دانش بنیان به این شناخت نیازمند هستیم می‌توان به رشته‌های عمومی و اختصاصی اشاره کرد.

در شاخص‌های عمومی که قوانین ثبت شرکت‌ های دانش‌بنیان محسوب می‌شود باید حداقل دو سوم اعضای هیئت‌مدیره شرکت دانش‌بنیان دارای مدرک کارشناسی یا بالاتر باشند. فعالیت به مدت سه سال در حوزه همان شرکت برای ثبت و یا یک سابقه مدیریتی نیز لازم است. هرکدام از این اعضا که تصمیمی برای ثبت دارند باید یک نوآوری ثبت‌شده داشته باشند. البته یک اختراع جهانی در حوزه شرکت دانش‌بنیان نیز، باید به ثبت برسانند.

برای ثبت یک شرکت دانش بنیان لازم است تا یک دوم از درآمد یک شرکت از تولید اطلاعات، فروش فناوری‌های ایجادشده در شرکت و ... باشد.

بهتر است بدانید اولین مرحله برای تجاری‌سازی از شرکت‌های دانش‌بنیان کالاهای دانش‌بنیان هستند. این محصولات باید دارای بازار مطمئن فروش باشند. در این صورت، می‌توانند قانون اول و دوم یعنی داشتن سه سال سابقه کاری و فروش محصولات را رعایت نکنند. با این وضعیت، مجاز به انجام این کار برای ثبت شرکت دانش‌بنیان هستند.

چه معیارهایی برای ثبت شرکت‌های دانش بنیان وجود دارد؟

بر طبق اسا‌س‌نامه‌ای که برای راه اندازی شرکت دانش بنیان وجود دارد باید هر کدام از محصولات پیچیدگی فنی داشته باشند. علاوه بر این، باید برای تولید کردن آن نیز، تحقیق و پژوهش مناسبی انجام گرفته باشد. همچنین باید توسط یک تیم حرفه ای که اطلاعات بسیاری در حوزه فناوری دارد تولید شده باشد. برای توسعه کالای ایجادشده در بازار فروش باید تحقیق انجام شود و بتوانند یک حوزه رقابتی برای کالای تولید شده ایجاد کنند.

بر اساس آیین‌نامه‌ای که برای ثبت شرکت های دانش‌بنیان وجود دارد هرکدام از این شرکت‌ها باید طبق دو رویکرد عمل کنند. این موسسات باید کار تولیدی خود را برای افزایش فناوری بر اساس این دو رویکرد انجام دهند. این اطلاعات باید در حوزه‌هایی که کالاهای تولید شده یا اختراع ‌شده وجه برتر را دارند باشند.

این حوزه‌ها شامل حوزه پزشکی، کشاورزی، محصولات نانو، فناوری‌هایی که مربوط به نرم‌افزارهای کامپیوتری و انرژی‌های تجدید پذیر است. در رویکرد دوم قسمت‌های کالاهای دانش‌بنیان بر آن‌ها غلبه ندارد و نفوذ فناوری برتر دانش‌بنیان به‌مراتب در آن‌ها نیز دیده می‌شود مانند نفت، گاز، صنایع پالایشی، حوزه ساختمان‌سازی و غیره.

ثبت شرکت دانش بنیان

چه شرایطی برای پذیرش ثبت شرکت دانش بنیان وجود دارد؟

طرح‌های حمایتی نیز برای شرکت های دانش بنیان وجود دارد. برای مثال می‌توان به رشد اقتصاد کشور، ایجاد اشتغال از طریق راه اندازی و ارتقا یافتن سطح طرح‌های ارائه‌شده برای تولید اشاره کرد. همچنین وجود بهبود تولیدات و اختراعات صنعتی که ضمیمه‌ نمونه صنعتی محصول می‌شوند می‌توانند با ارائه طرح‌های پر پتانسیل برای تجاری‌سازی و با هدف فناوری برتر نیز کوشش کنند.

با حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و ثبت آن می‌توان سطح تولیدات خود را برای رقابت با تولیدکنندگان خارجی و افزایش توانایی تولید بهبود بخشید. این شرکت‌های دانش‌بنیان با به‌کارگیری افراد نخبه می‌توانند قدمی جدید برای اشتغال‌زایی در کشور ایجاد کنند.

این راهنما را حتما ببینید هزینه ثبت شرکت چقدر است؟ لیست قیمت بروز شده

مدارک و انجام فرایند برای ثبت شرکت‌های دانش‌بنیان

برای ثبت شرکت دانش بنیان مانند هر یک از شرکت‌های تجاری مدارک و فرایندی لازم است تا این شرکت به ثبت برسند. بر این اساس رزومه یک شرکت دانش‌بنیان باید عالی باشد تا بتوانند رشد مفیدی داشته باشند تا برای ثبت آن اقدام شود.

برای ثبت لازم است که اظهارنامه مالیاتی به سازمان امور مالیاتی ارسال گردد و هیچ مشکلی در این زمینه وجود نداشته باشد. همچنین لازم است یک لیست از بیمه‌شدگان کشور و یک خلاصه از وضعیت دستمزدها و حقوق واریز شده برای هر نفر در شرکت ارائه شود.

در اولین مرحله برای ثبت شرکت دانش بنیان نیاز است که شرکت در یک موسسه حقوقی و یا تعاونی ثبت شود. در نتیجه نیاز است شرکت به‌صورت عادی نه به‌صورت خصوصی در سازمان ثبت‌اسناد ملی کشور به ثبت تجاری و دانش‌بنیان برسد.

در هنگام ثبت شرکت تمایزی میان آن‌ها وجود نخواهد داشت و به‌صورت عادی ثبت خواهند شد. در دومین مرحله، شرکت‌هایی که تصمیم به ثبت شرکت دانش‌بنیان دارند باید برای دانش‌بنیادی نمودن شرکت خود از طریق سامانه دانش‌بنیان ثبت‌نام کنند.

در این صورت آن‌ها باید بِه صورت جداگانه مورد ارزیابی قرار گیرند. در این میان شرکت‌هایی که شاخص‌های موجود برای تایید در موسسه‌های دانش‌بنیان را دارا هستند مورد قبول واقع می‌شوند. بعد از انجام مراحلِ گفته‌شده مسئول ارزیابی شرکت‌های دانش‌بنیان باید این‌گونه شرکت‌ها را تائید و صلاحیت کنند.

بعد از تایید از کارگروه دانش‌بنیان باید به صندوق نوآوری و شکوفایی معرفی شوند تا طرح انجام‌شده خود را به این صندوق ارائه کنند. سپس از تسهیلاتی که به شرکت تعلق می‌گیرد بهره‌مند شوند.

افرادی که متقاضی ثبت شرکت دانش بنیان هستند باید فرم درخواستی خود را تکمیل نمایند. سپس از طریق همین فرم در سامانه دانش‌ بنیان ثبت‌نام نمایند. بهتر است بدانید ارزیابی برگه‌های درخواست شده هر دو ماه یک‌بار انجام می‌شود. در این ارزیابی با دقت تمام اعضای هیئت‌مدیره شرکت، رزومه و سوابق آن‌ها به‌صورت کامل بررسی می‌شود.

در این بررسی مشخص خواهد شد که آیا شرکت دانش‌بنیان صلاحیت ثبت را دارد یا خیر. تمام شرکت‌هایی که متقاضی ثبت هستند برای مدت کوتاهی می‌توانند پس ‌از اینکه کالای خود را تولید کردند و یا اطلاعاتی برای تولید کالا ایجاد کردند با ارائه دادن برنامه تولیدی خود اهدافشان را مشخص کنند.  سپس در یک دوره محدود می‌توانند از تسهیلات قانون استفاده لازم را ببرند. برای تمدید کردن این تسهیلات لازم ارزیابی مجدد صورت می‌گیرد.

چگونه در سامانه ارزیابی ثبت شرکت دانش بنیان را انجام دهیم؟

شرکت‌هایی که قصد ثبت دارند برای اولین بار و برای ثبت‌نام در سامانه ارزیابی و تشخیص، باید با انتخاب گزینه ثبت‌نام و تایید کردن تعهدات لازم، نام شرکت همراه با شناسه ملی و همچنین پست الکترونیک شرکت را در سامانه ارزیابی ثبت نمایند. بعد از اینکه ثبت‌نام شما به‌صورت کامل انجام شد یک لینک فعال‌سازی از طریق ایمیل برای شما ارسال می‌شود. توجه داشته باشید اگر پس از پنج ساعت از کد فعال‌سازی استفاده نکنید عملیات ثبت‌نام را باید مجدد انجام دهید.

تمام افراد متقاضی ثبت شرکت دانش بنیان بر اساس قانون در این سایت ثبت‌نام کرده و سپس بر اساس یک فرایند خاص مورد ارزیابی قرار می‌گیرند.

پس ‌از ورود اطلاعات، باید تمام اطلاعات وارد شده را ذخیره نمایید و تصاویر آگهی تاسیس شرکت را نیز، در یک روزنامه رسمی اسکن کنید. سپس همراه آخرین تغییراتی که در شرکت اتفاق افتاده بارگذاری و ذخیره نمایید. آخرین فهرستی که مربوط به سابقه شرکت است به همراه وضعیت دستمزدها به افرادی که در حال کار هستند ارسال می‌گردد. البته کار  ثبت این مورد برای شرکت‌های دانش‌بنیان جدید و تازه ثبت‌شده اختیاری است.

ثبت شرکت دانش بنیان در قالب تعاونی

اگر قصد دارید ثبت شرکت دانش بنیان را در قالب تعاونی انجام دهید نیز، باید اطلاعاتی مثل نام شرکت ثبت‌شده، آدرس سایت اینترنتی شرکت دانش‌بنیان، شماره ثبت‌شده برای شرکت و آدرس ایمیل را وارد کنید. در مرحله دوم نیز که مربوط به بخش فناوری و اطلاعات است نام محصول اختراع‌شده یا تولیدی همراه با کاربرد آن را ثبت کنید. سپس برای تکمیل اطلاعات معنوی زمانی که به این نوآوری دست پیدا کردید اقدام کنید.

در ارتباط با جایگاه محصولی که اختراع یا تولید کرده‌اید نیز یک نمونه مانند مطالعات کارگاهی، مطالعات تکمیلی پروژه تولید شده یا اختراع‌شده را به‌دلخواه انتخاب کنید. سپس به‌صورت کامل و مفصل توضیح دهید که چرا و چگونه این محصول در این جایگاه و رتبه قرار گرفته است.

ممکن است هنگام توضیح در اثر بی‌دقتی در نوشتن مطالب و ارائه برخی اطلاعات مخاطره‌ای برای طرح ایجاد کنید. بنابراین اگر می‌خواهید به‌صورت جدی طرح شما ثبت گردد با استناد به آمار و ارقام به همراه توضیحات کامل جهت بررسی ثبت گردد. پس از ثبت اطلاعات توسط شرکت هایی که قصد ثبت دارند باید در سامانه ای به نام دبیرخانه کارگروه برای افرادی که به ارزیابی مستندات می پردازند ارسال شود. سپس تمام نتایج این کارگزاران به دبیرخانه‌ برای تصمیم‌گیری نهایی در مورد شرکت ارسال می‌گردد.

اگر شرکتی که قصد ثبت دارد و متقاضی است تایید شود برای دو سال شامل حمایت‌های دولتی می‌شود و تمدید آن بستگی به شرایط موجود دارد. بهتر است بدانید دانشگاه‌ها و موسسات دانش بنیان پس از تاسیس می توانند شروع به فعالیت کنند.

پرسش و پاسخ
سوال از شما پاسخ از ما
درحال ارسال پاسخ به :
تماس با ما