ثبت شرکت میزان ارائه دهنده خدمات ثبت شرکتها
ثبت شرکت میزان

دریافت مجوز کسب و کار اینترنتی

۲۱ فروردین ۱۴۰۳ 0 پرسش و پاسخ

در حال حاضر با توجه به پیشرفت در هر زمینه‌ای، دریافت تاییدیه‌ها و اسناد دولتی نیز، به‌صورت الکترونیکی می‌شود. جواز کسب و کار اینترنتی در حقیقت همان پروانه کسب سنتی است که در قالب سیستم‌های آنلاین ارائه شده است. در این صورت از صرف انرژی و هزینه‌های زیاد نیز، جلوگیری می‌شود.

اطلاعات کلـی

زمـان: 14 روز کاری

هزینه: 5،800،000

پروانه کسب

حتما به این نکته آگاهی دارید که باید تمام کسب‌وکارها یک مجوز قانونی برای ادامه فعالیت خود داشته باشند. این مجوز قانونی با عنوان پروانه کسب در اختیار صاحبان کسب‌وکار قرار می‌گیرد. با این حساب اگر افراد، قصد راه‌اندازی مشاغلی را داشته باشند در ابتدا باید متناسب با همان شغل پروانه کسب مناسب دریافت کنند.

پروانه کسب، مجوز کسب و جواز کسب اسامی مختلفی است که به این مدرک قانونی داده شده است. در حقیقت؛ دولت با دسته‌بندی مشاغل دارای پروانه کسب آن‌ها را از مشاغل دیگر که این پروانه را ندارند، جداسازی کرده و طبق قانون با این افراد برخورد می‌کند. افراد در صورت عدم دریافت سند مورد تایید دولت یا همان پروانه کسب، مرتکب تخلف بزرگی می‌شوند.

دریافت خدمات سریع با هزینه مناسب 02168256000

مفهوم کلی پروانه کسب

تا این قسمت از مقاله مفهوم کلی پروانه کسب را متوجه شدیم. در حقیقت به این آگاهی رسیدیم که جواز کسب، از مهم‌ترین مستندات دولتی است که توسط مراجع قانونی صادر شده و افراد نیز، وظیفه دریافت آن را قبل از شروع کسب‌وکار خود دارند.

برای اخذ پروانه کسب باید متناسب با شغل و مهارتی که دارید به همان اتحادیه مربوطه مراجعه کنید. به‌عنوان مثال اگر شغل شما مکانیکی است باید به اتحادیه صنف تعمیر کنندگان و مکانیکی سبک و سنگین استان مراجعه کرده و نسبت به دریافت پروانه کسب خود اقدام نمایید.

پروانه کسب الکترونیکی چیست؟

 همان‌طور که از نام پروانه کسب الکترونیکی معلوم است صدور این پروانه‌ها در حالت الکترونیکی خواهد بود. طبق اعلام نظریه از طریق اتاق اصناف کشور، تمام پروانه‌های صادر شده تا به این زمان به پروانه‌های الکترونیکی تبدیل خواهند شد.

در این مجوزهای کسب جدید، علاوه بر اطلاعات هویتی افراد که شامل نام، کد ملی و شماره شناسنامه می‌شد، اطلاعات و شماره شناسه صنفی هم درج می‌شود. در حقیقت افراد دارنده کارت‌های الکترونیکی پروانه می‌توانند از آن به‌عنوان یک سند قابل قبول و قانونی استفاده کنند.

این پروانه‌ها دقیقا مانند کارت‌های ملی افراد، دیجیتالی است و با کوچکترین تخلفی مورد شناسایی قرار می‌گیرند. علاوه بر تمام این موارد افراد می‌توانند با استفاده از پروانه کسب الکترونیکی به‌عنوان کارت بانکی در بیشتر دستگاه‌های خودپرداز استفاده کنند. دلیل وجود چنین امکاناتی به این خاطر است که صدور کارت‌های پروانه کسب با همکاری بانک ملی انجام گرفته است. احتمال می‌رود از این کارت‌های الکترونیکی در آینده نیز، به‌منظور کنترل و نظارت بر دارایی افراد استفاده شود.

 با این حساب پیشنهاد می‌شود افرادی که هنوز نسبت به دریافت پروانه کسب الکترونیکی اقدام نکرده‌اند فورا به اتحادیه‌های مرتبط به صنف خود مراجعه کرده و این پروانه را دریافت نمایند. مبلغ ناچیزی برای این کار در نظر گرفته شده است که افراد می‌توانند پس از واریز مبلغ مورد نظر به حساب اتاق اصناف ایران، پروانه الکترونیک مخصوص به کسب‌وکار خود را دریافت کنند. اگر افراد به این امر مهم ‌توجه نداشته باشند ممکن است در آینده نسبت به انجام امور دارایی با مشکل مواجه شوند.

پروانه کسب الکترونیکی

انواع پروانه کسب الکترونیکی

بهتر است بدانید که پروانه کسب الکترونیکی در انواع موقت و دائم دسته‌بندی می‌شوند. نوع موقت آن، یک ساله است و تنها یکبار حق صدور دارد. با این حساب بعد از به پایان رسیدن مدت اعتبار، اتحادیه‌های مربوطه، حدود یک ماه به صاحبان جواز فرصت می‌دهند تا نسبت به دائمی نمودن پروانه کسب خود اقدام کنند.

در صورتی که صاحب جواز هیچ اهمیتی به تمدید پروانه کسب ندهد، این جواز باطل شده و اگر او فعالیتی در شغل خود داشته باشد، به‌عنوان متخلف محسوب می‌شود. البته همان‌طور که مطالعه کردید، نوع دومی نیز، وجود دارد که با عنوان پروانه کسب دائم شناخته می‌شود.

بسیاری از افراد ممکن است در خصوص پروانه کسب دائم اشتباه کنند و به این موضوع بیاندیشند که اعتبار این پروانه مادام‌العمر است. در حقیقت؛ اینطور نیست. مدت اعتبار پروانه‌های دائم حدود 5 سال است. بعد از پنج سال فرد دارنده جواز کسب باید نسبت به تمدید دوباره آن اقدام کند.

مزایای دریافت پروانه کسب الکترونیکی

بهتر است به این نکته توجه داشته باشید که اخذ پروانه کسب الکترونیکی دارای مزایای بیشماری است. اگر بخواهیم به چند نمونه از آن‌ها اشاره کنیم، می‌توان گفت که  با استفاده از این کارت‌ها دریافت وام‌های بانکی بسیار سهل و آسان است. علاوه بر آن، اخذ کارت‌های بازرگانی برای تجار نیز، در کوتاه‌ترین و راحت‌ترین شرایط ممکن قابل انجام است.

اخذ بیمه تکمیلی برای کارگران کارخانه یا کارگاه، بهره‌گیری از مزایای برق و گاز، اخذ نشان استاندارد به‌منظور تولیدات، اخذ گواهی تایید از سفارتخانه‌ها با استفاده از این پروانه‌ها انجام می‌شود.

دریافت سهمیه‌‌های سوخت برای واحدهای صنعتی مانند ریخته‌گری، معافیت گمرکی در زمان واردات کالاهای مورد نیاز برای کسب‌وکار خود و بسیاری از امکانات دیگر نیز، از جمله مواردی است که با استفاده از پروانه الکترونیکی قابل دریافت است.

مراحل مختلف دریافت جواز کسب و کار اینترنتی

برای دریافت پروانه کسب بهتر است در ابتدا وارد سامانه صدور پروانه کسب شده و سپس از آن‌جا اقدام به ادامه عملیات کنید. البته می‌توانید از طریق سامانه   g4b.ir نیز، اقدام به اخذ پروانه کسب الکترونیکی کنید.

بعد از ورود به این سامانه بهتر است نام کاربری و رمز عبور خود را وارد نمایید. ثبت و پیگیری مجوز، گزینه بعدی است که در این سامانه باید به آن توجه داشته باشید.

پس از آن، نوبت به انتخاب ثبت درخواست مجوز خواهد رسید. وارد کردن اطلاعات کافی و مورد نیاز در این قسمت مهم است.

اگر بخش دستگاه اجرایی را مشاهده کردید، اتاق اصناف ایران را انتخاب کنید. البته اگر مقصود شما دریافت پروانه کسب از شهرستان است در این قسمت اتاق اصناف استان را علامت گذاری نمایید. انتخاب موقعیت جغرافیایی بنا به شهری که در آن زندگی می‌کنید و انتخاب پروانه کسب در قسمت نام مجوز گام مهم بعدی است.

پس از انتخاب نام مجوز فرمی به افراد نمایش داده می‌شود که باید نوع پروانه کسب اعم از عادی یا ایثارگری را انتخاب کنند. قسمت‌های مربوط به نظام وظیفه، تاهل و سرپرستی در این بخش وجود دارد.

البته بعد از اتمام کارها می‌توانید ثبت موقت و نهایی را انجام دهید که در ثبت موقت، قابلیت ویرایش وجود دارد ولی در ثبت نهایی این چنین نخواهد بود. درست است که اخذ کد رهگیری سریع می‌باشد اما دریافت پروانه کسب الکترونیکی حداقل یک و حداکثر 180 روز به طول می‌انجامد. دلیل این تاخیر، استعلام از نهادهای مختلف و رسیدگی به نقص مدارک است.

نکات مهم

نکته مهم برای پروانه کسب الکترونیکی

افرادی که دارای پروانه کسب‌وکار برای شغل خود هستند باید فعالیت مستمر داشته باشند.

این افراد اگر حدود 6 ماه از فعالیت شغلی کناره‌گیری کنند اخطار 150 روزه از اتحادیه دریافت می‌کنند.

اگر از سوی آن‌ها توجهی به این اخطاریه نشود در کوتاه‌ترین زمان ممکن، پروانه کسب آن‌ها باطل می‌شود. علاوه بر این، اگر فرد، تغییری در فعالیت خود ایجاد کند و یا محل کسب خود را به افراد دیگر بدهد نیز، این شرایط برای او انجام خواهد شد.  

برای دریافت نیز نیاز به ثبت شرکت نیست

برای ثبت برند به عنوان مجوز قابل ارائه است.

شرایط دریافت مجوز کسب و کار اینترنتی

برای اینکه بتوانید پروانه کسب الکترونیکی دریافت نمایید، اولین مرحله این است که تابعیت ایران را داشته باشید. البته این مورد برای اتباع خارجی به شرط دریافت پروانه از وزارت کار و امور اجتماعی است. علاوه بر این، دریافت پروانه اقامت نیز، برای اتباع خارجی لازم است. اگر ساکن پایتخت هستید باید این مورد را با استفاده از مدارکی اثبات کنید. البته سکونت 5 ساله در تهران شرط است. وجود سند مالکیت و یا سند اجاره نیز، از ضروریات است. افراد کمتر از 45 سال باید سواد خواندن و نوشتن داشته باشند. 

همان‌طور که ذکر شد، تابعیت ایرانی شرط اولیه برای دریافت پروانه کسب الکترونیکی است. 12 عدد عکس پرسنلی، 12 عدد کپی عکس، حداقل سن 18 سال که باید برای بانوان لحاظ شود، سند مالکیت یا مبایعه نامه، گواهی سربازی یا معاف از آن، کارت عدم سوء پیشینه، وجود مدرک تحصیلی که حداقل آن، تحصیلات پایه ابتدایی است، تاییدیه عدم اعتیاد، رزومه افراد، اسناد مناسب برای تشکیل پرونده، تاییدیه‌های لازم از سازمان‌های نیروی انتظامی، تاییدیه از پزشک و اسناد مرتبط با صلاحیت‌های فنی و تخصصی در ارتباط با همان کسب‌وکار در لیست مدارک ضروری می‌باشد که برای دریافت پروانه الکترونیکی کسب‌وکار لازم است. 

وجود کارت‌های هوشمند مانند پروانه کسب الکترونیکی

کارت‌های هوشمند که دولت تصمیم به ارائه آن‌ها نموده است بسیار کاربردی می‌باشند. از این کارت‌ها در همه جنبه‌ها می‌توان استفاده‌های گوناگونی انجام داد. به‌عنوان مثال کارت پروانه کسب الکترونیکی و یا همان کارت ملی عادی شامل بخش کوچک دیجیتالی بر روی خود است که دقیقا نقش یک رایانه کوچک را ایفا می‌کند.

اتصال این رایانه کوچک به کارت‌خوان‌های تعبیه شده برای آن‌ها یک حرکت بزرگ و هوشمندانه است تا از تمام کاغذبازی‌ها و صرف هزینه‌های گذشته اجتناب شود. در حقیقت؛ اطلاعات درون کارت به‌واسطه اتصال به کارتخوان در کمترین زمان ممکن قابل دسترسی است.

البته این امکانات نباید شما را هراسناک کند و نگران امنیت کارت‌های هوشمند خود باشید. چرا که؛ طراحی و امنیتی که بر روی این کارت‌ها از طرف دولت انجام شده است قابل اعتماد است. 

پرسش و پاسخ
سوال از شما پاسخ از ما
درحال ارسال پاسخ به :
تماس با ما