ثبت شرکت میزان ارائه دهنده خدمات ثبت شرکتها
ثبت شرکت میزان

شرایط ثبت انواع شرکت در ایران

۱۷ فروردین ۱۴۰۳ 88 پرسش و پاسخ

ثبت شرکت برگرفته از قانون تجارت ایران می باشد که در این مطلب به مهمترین قوانین ثبت در سال اشاره می گردد. چنانچه قصد راه اندازی یک شرکت را دارد باید شرایط آن را حتما بدانید پس با ما همراه باشید. اگر قصد ثبت از طریق موسسه ما را دارید نیز می توانید از فرم زیر استعلام قیمت دقیق و بروز بگیرید.

اطلاعات کلـی

زمـان: 14 روز کاری

هزینه: 2،800،000

شرایط ثبت شرکت

مدارک لازم

ثبت شرکت در حال حاضر شرایط پیچیده ای ندارد، اما تا سال 97 اعضا برای تهیه مدارک لازم باید تصویر شناسنامه و کارت ملی را برابر اصل کرده و از مراکز پلیس +10 گواهی عدم سوء پیشینه دریافت می نمودند. اما در حال حاضر نیاز به هیچکدام از اینها نیست.

فقط با داشتن تصویر شناسنامه و کارت ملی و ثنا و یک سیم کارت می توان از طریق سامانه و بدون مراجعه حضوری شرکت خود را ثبت کرد. لازم به ذکر است که با اتصال این سامانه به مراکز اعلام سوپیشینه چنانچه فرد متقاضی دارای سوابق محکومیت باشد به صورت آنلاین سامانه اخطار عدم ثبت خواهد داد.

برای ثبت شرکت چه مدرک تحصیلی لازم است؟

در ابتدای کار " هیچ مدرک تحصیلی مورد نیاز نمی باشد " ، شاید تعجب کنید اما واقعا در مراحل و قوانین ثبتی تا سال 1402 هیچ جا اشاره به مدرک تحصلی نشده است مگر در موارد زیر:

1- موضوع شرکت نیاز به مجوز داشته باشد که اخذ آن مجوز هم منوط به داشتن مدرک تحصیلی خاصی باشد.

2- ثبت شرکت مهندسی که قصد دارید در نام آن کلمه مهندسی یا مهندسین ذکر گردد که نیاز به مدرک تحصیلی مهندسی خواهید داشت

و چند مورد دیگر

امـــــا

چیزی که مهم است این است که اولا بدون دانش وارد حوزه کاری نشوید که تخصص و مدرک آن را ندارید و ثانیا در ادامه ممکن است نیاز به مدرک تحصیلی داشته باشید مانند اخذ کارت بازرگانی که حداقل باید دیپلم داشته باشید و یا رتبه بندی شرکت ها که نیاز به حداقل مدرک کارشناسی خواهید داشت و .... یعنی در خود فرآیند ثبت نیاز به مدرک تحصیلی نیست اما در ادامه ممکن است نیاز پیدا کنید.

این مطلب را حتما بخوانید هزینه ثبت شرکت چقدر است؟

آیا برای ثبت شرکت کارت پایان خدمت لازم است؟

خیر برای ثبت نیاز به کارت پایان خدمت نیست، آنچه که مهمتر از مدارک لازم است این است که هدف شما از این تاسیس شرکت چیست؟ آیا اصلا نیاز به ثبت دارید یا به صورت شخصی باید کار کنید. در ادامه به این سوالات و سایر شرایط ثبت شرکت در ایران پاسخ خواهیم داد.

در چه شرایطی نیاز به ثبت داریم؟

برخی افراد با هدف نو آوری در کار و حرفه و ارائه ایده های نو یا طراحی وب سایت های اینترنتی، برای ثبت اقدام می کنند و برخی دیگر می خواهند به کسب و کاری که از قبل داشته اند، هویت رسمی و قانونی بدهند، از همین رو برای ثبت یا خرید شرکت آماده اقدام می کنند..

در ایران نیز مراحل تاسیس بر اساس اهداف و نوع ثبت به صورت های مختلفی انجام می گیرد. در گذشته مراحل، ثبت با طی پروسه بسیار سخت و زمانبر اداری صورت می گرفت. اما امروزه این پروسه به دلیل الکترونیکی شدن، بسیار سریع تر و با صرف زمان و هزینه کمتری قابل پیگیری و انجام می باشد.

به دلیل اهمیت موضوع ، بر آن شدیم تا بتوانیم به مهم ترین مباحث و موضوعات کلیدی در حیطه قوانین و

  1. ضرورت ثبت در ایران
  2. چه مراحلی دارد؟
  3. مهمترین قوانین آن کدامند؟
  4. شرایط اساسی
  5. نکات تکمیلی
قوانین ثبت شرکت

نحوه ثبت شرکت

نحوه ثبت یک شرکت از جایی شروع می شود که نیاز شریک شدن در کاری یا فعالیتی، موجب می شود بر اساس قانون کار و تجارت، یک شرکت تاسیس کنید. این شراکت و همدستی یا همراهی در کار، می تواند شامل امور تجاری، کشاورزی، صنعتی، راه و ترابری، ساختمان، معادن، تولیدات و غیره شود. لذا با آگاهی از قوانین و شرایط ، می توان بدون کوچکترین مشکلی یک شراکت قانون مند داشته باشید.

بر طبق قوانین ثبت اعم از تجاری، مدنی و محاسبات عمومی، نحوه ثبت به سه دسته تقسیم بندی می شوند، این سه دسته عبارتند از:

شرکت های دولتی: منظور شرکت هایی هستند که نحوه ثبت و اساس آن دولتی است و بیش از 50 درصد از سرمایه آن به دولت تعلق دارد. بنابراین هر نوع شرکتی که سرمایه گذاری آن از طریق دولت صورت گیرد، شرکت دولتی اطلاق می شود.

شرکت های مدنی: منظور شرکت هایی هستند که مابین افراد با فعالیتی مشترک انجام می شود؛ این فعالیت می تواند جهت خرید و فروش، خدماتی و پیشه وری و یا کسب و کارهای دیگر انجام شود. در این نوع شرکت ها، سهام و ضرر و زیان بین همه شرکا یکسان و برابر است.

شرکت های تجاری: منظور شرکت هایی هستند که با هدف تجاری و مشخص شدن میزان سهام، حدود اختیارات و سمت ها، بین افراد حقیقی یا شرکا تشکیل می شود.

از مشخصه های شرکت های تجاری، مشخص بودن سود و زیان، مبادلات بازرگانی و تجاری، سازمانی مستقل و همکاری دو یا چند نفر با هم می باشند.

چه ضرورتی دارد؟

  • موجب می شود که کلیه فعالیت های شرکت، اعم از فعالیت های مالی، حقوقی، اجرایی، بیمه ای و غیره، جنبه قانونی پیدا کند.
  • با ثبت یک شرکت می توانید کد کارگاهی گرفته و برای خود و کارمندانتان را بیمه تامین اجتماعی کنید.
  • موجب اعتماد مشتریان به شما می گردد بخصوص برای فعالیت های آنلاین که مشتری بدون اینکه شما را ببیند از شما محصولی خریداری می کند.
  • موجب می شود که یک شرکت معرفی شده و در سطح ملی و حتی بین المللی مطرح گردد.
  • ثبت برند برای تولیدات و محصولاتی که تولید می کنید امکان پذیر می گردد.
  • موجب می شود یک شرکت بتواند قراردادهای خود را با سایر ارگانهای دولتی و خصوصی عقد نماید.
  • موجب می شود که مناقصات و مزایده های دولتی که با بیشترین سود همراه است، شامل شرکت مذکور گردد.
  • موجب انعقاد قرار دادهای کلان با سرمایه گذاران بزرگ خواهد شد.
  • موجب می شود کلیه برنامه های شرکت، جنبه رسمی و قانونی می بخشد.
  •  موجب می شود کلیه قراردادها و اسناد شرکت رسمیت پیدا کند.
  • موجب می شود میزان سهام و سود و سمت مشخص شود و از این طریق سهام داران، مؤسسین و شرکا از شرکت و کلیه قراردادهای شرکت اطمینان حاصل کنند.

مدت زمان ثبت

مدت زمان ثبت شرکت در ایران خیلی زمانبر و پیچیده نیست اما راحت هم نیست، مدت زمان ثبت شرکت 7 الی 14 روز است و مدارکی هم که لازم است فقط شناسنامه و کارت ملی شما و شرکایتان است.

فرآیند کلی ثبت شرکت

گام به گام ثبت

در ابتدا باید شرکا مشخص گردند و با توجه به نوع شرکت، می تواند شرکای دو یا چند نفره را در بر گیرد. مثلاً برای شرکت های سهامی، حداقل شرکا 3 نفر و برای شرکت های با مسئولیت محدود، حداقل شرکا باید 2 نفر باشد.

در این میان پیدا کردن شریکی مناسب که بتوانید به او اطمینان داشته باشد، از اهم موارد است

در مرحله بعد براساس قوانین شرایط موجود می بایست افراد حقیقی یا حقوقی به سامانه الکترونیکی اداره ثبت شرکتها و مؤسسات تجاری و غیر تجاری مراجعه کنند و اطلاعات خود را در سامانه وارد نمایند و دیگر اسناد و مدارک لازم را به صورت اسکن شده، در سامانه بارگذاری نمایند.

در مرحله دیگر لازم است نام شرکت، مدت زمان فعالیت شرکت، آدرس شرکت، میزان سرمایه اولیه شرکت با توجه به نوع شرکت و نام هریک از شرکا تکمیل و ثبت گردد.

در ادامه نیز، با ارائه کلیه مدارک شناسایی سهامداران، اعضای هیأت مدیره، اعضای شرکت، میزان سهام و سرمایه سهامداران، سمت و جایگاه آنها در شرکت و ثبت شعب یا شعبات دیگر شرکت باید انجام گیرد.

در ادامه می بایست کلیه مدارک شرکت نظیر، دو نسخه اظهارنامه، دو نسخه متن صورتجلسه مؤسسین و مجمع  عمومی، دو نسخه اساسنامه، دو نسخه شرکت نامه، مجوز فعالیت شرکت در صورت نیاز، مدارک عدم داشتن سوء پیشینه مدیر عامل و اعضای هیئت مدیره و اصل وکالت نامه به صورت اسکن شده در سامانه مذکور درج و بارگذاری شود.

پایان کار نیز پست کردن مدارک به اداره ثبت می باشد. بعد از بررسی و ارزیابی های لازم، کارشناسان اداره ثبت با پذیرش و یا رد مدارک ارسالی، نتیجه را به متقاضیان اعلام می کنند.

در صورت پذیرش مدارک و دریافت گواهی تأیید کارشناسان مربوطه، متقاضیان یا وکلای قانونی آنها با در دست داشتن کلیه مدارک هویتی و مراجعه مستقیم به اداره ثبت ، مرحله پایانی را به انجام رسانده و شرکت خود را به صورت رسمی ثبت می نمایند.

در صورت رد، مدارک متقاضی یا متقاضیان، لازم است مدارک را بررسی کرده و با رفع نواقص آن، مجدداً مدارک را برای بررسی کارشناسان اداره ، در سامانه بارگذاری کنند؛ تا مورد بررسی کارشناسان قرار گیرد و نتیحه رد یا پذیرش آن، متعاقباً به متقاضیان اعلام گردد.

مهمترین قوانین ثبت شرکت ها

ثبت شرکت در ایران

شرایط ثبت شرکت در ایران مانند هر فرآیند دیگری بر پایه قوانینی خاص و ویژه می باشد؛ که روند ثبت را تسریع و بهبود می بخشد. در اینجا به تشریح برخی از قوانین مهم می پردازیم

  • مشخص کردن شرکا و خصایص آنها: طبق قانون تجارت در ابتدای ثبت باید شرکا مشخص باشند، سمت آنها دقیقا ذکر شود و درصد یا میزان سهم هرکدام از شرکا دقیقا ذکر گردد.
  • تعداد اعضا: برای ثبت شرکت مسئولیت محدود حداقل 2 نفر عضو تعیین شده است و برای سهامی خاص حداقل 5 عضو ( 3 نفر عضو اصلی و سهامدار و 2 نفر بازرس اصلی و علی البدل )
  • تعیین موضوع شرکت: بعضی موضوعات شرایط خاصی برای ثبت دارند یعنی قبل از ثبت برای آنها باید مجوز گرفت و بعد با ارائه آن مجوز به اداره ثبت ، شرکت را ثبت کرد مانند شرکتهای گردشگری یا موسسات حقوقی
  • تنظیم اوراق و مدارکی که باید ضمیمه اظهارنامه گردد نیز قواعد خاص خود را دارد.
  • هر شرکتی که در خاک ایران تشکیل و ثبت شود، ایرانی محسوب می گردد؛ و باید تشکیلات شرکت وی نیز مطابق با قوانین تجارت ایران باشد.
  • شرکت خارجی هنگامی می تواند قصد ثبت شعبه شرکت خارجی در ایران را داشته باشد که در ممکلت خود، ثبت قانونی شده باشد.
  • حق الثبت بر اساس میزان سرمایه آنها خواهد بود؛ به عنوان مثال، حق الثبت با توجه به سرمایه اولیه دو میلیون ریالی، به ازای هر ده هزار ریال، صد و شصت ریال خواهد بود. حق الثبت موسسه غیر تجاری با سرمایه دو میلیون ریال، به صورت مقطوع پنج هزار ریال خواهد بود.
  • آگهی ثبت در روزنامه رسمی کشور: طبق قوانین تا قبل از انتشار آگهی در روزنامه های رسمی کشور، شرکت شما ثبت نشده است.
هزینه ثبت شرکت

تشریفات لازم ثبت

در ابتدا می بایست تشریفات لازم برای متقاضیان فراهم شود؛ تا براحتی اقدام به ثبت نمایند. این تشریفات می تواند شامل مدارک مورد نیاز با توجه به نوع شرکت داخلی یا خارجی باشد؛ که باید تهیه و تنظیم گردند.

  1. تهیه اساسنامه ثبتی شرکت.
  2. تهیه اظهارنامه یا تقاضا نامه ثبتی شرکت.
  3. تهیه صورتجلسه مجمع عمومی و مؤسسین.
  4. تهیه مجوز فعالیت شرکت.
  5. تهیه گواهی بانکی مبنی بر 35 درصد سرمایه اولیه ( برای ثبت شرکت سهامی خاص )
  6. کلیه مدارک تهیه و تنظیم شود و به اداره ثبت تسلیم گردد. این در حالی است که در ثبت نمایندگی یا شعبه خارجی در کشور، تشریفات لازم نیز باید عملی و اجرایی گردد. از جمله تشریفات لازم برای ثبت شعبه شرکت خارجی می توان موارد زیر را بر شمرد.
  7. مشخص نمودن نوع شرکت ثبتی که می تواند مسئولیت محدود باشد یا سهامی خاص
  8. مشخص نمودن فعالیت و موضوع کاری شرکت ثبتی.
  9. مشخص کردن شماره ثبت در شرکت مادر.
  10. معرفی شعب و نمایندگان جدید شرکت ثبتی.
  11. معرفی سایر شعبات شرکت در ایران.
  12. مشخص نمودن تابعیت شرکت ثبتی.

می بایست کلیه مدارک فوق، به زبان فارسی ترجمه گردد و سپس، ثبت شعب شرکت خارجی به تأیید نمایندگان شرکت متبوع رسیده و گواهی تأیید آن صادر شود.

پرسش و پاسخ
سوال از شما پاسخ از ما
درحال ارسال پاسخ به :
حسن امیری ‏۰۵ اردیبهشت ۱۳۹۸

سلام آیا میتوانم با کمک شما خودم کارهای ثبت را انجام بدهم که هزینه حق الوکاله از هزینه هام کسر بشود و از سایر خدمات موسسه شما استفاده کنم

پاسخ
مشاور ثبت ‏۰۵ اردیبهشت ۱۳۹۸

سلام بله با موسسه تماس بگیرید

پاسخ
رضا ‏۰۲ شهریور ۱۳۹۸

سلام
کسی که بازنشسته اداره دولتی باشه میتونه شرکت به اسم خودش بزنه؟

پاسخ
مشاور ثبت ‏۰۵ شهریور ۱۳۹۸

با سلام
شما می توانید سهامدار باشید، شرایط سهام نیز با توجه به هدف عقد قراداد با سازمان های دولتی یا خصوصی نیز متفاوت خواهد بود.
موفق باشید

پاسخ
رقیه ‏۲۷ خرداد ۱۳۹۸

سلام من تازه میخوام ی بیزینس راه اندازی کنم،و هدفم تولید مواد غذایی هستش،مربا،ترشیجات و رب گوجه،تو زیرزمین خونمون هم میخوام اینکارو بکنم،اما نام تجاری میخوام ثبت کنم،میشه راهنماییم کنید

پاسخ
مهرداد ‏۰۸ مرداد ۱۳۹۸

با عرض سلام و تشکر از مطالب مفیدتون؛ پسر من که دانشجوی حقوق هستش و در زمینه کارهای هنری فعالیت داره، میخواد با چند تا از دوستاش یه شرکت تأسیس و به ثبت برسونن و در زمینه های هنری از جمله کارهای نمایشی، کلاسهای آموزشی و … فعالیت و کسب درآمد کنن. لطفاً راهنمایی لازم را لطف فرمایید. “ممنون”

پاسخ
مشاور ثبت ‏۰۵ شهریور ۱۳۹۸

با سلام
دوست عزیز شما باید موسسه غیرتجاری ثبت کنید، البته موضوع فعالیت رو دقیق ذکر نکردید چون به احتمال زیاد برای ثبت موضوعی که اشاره کردید نیاز به مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد خواهید داشت.
پیروز باشید

پاسخ
مصطفی ‏۰۷ مرداد ۱۳۹۸

سلام
بنده یکبار ثبت شرکت کردم ولی رد شد دوباره بخوام ثبت انجام بدم باید مراحل قبلی را تکرار کنم

پاسخ
مشاور ثبت ‏۰۵ شهریور ۱۳۹۸

با سلام
بستگی به نوع اخطار رد دارد، ممکن است کامل رد شده باشد ممکن است اخطار رفع نقص داده باشد که در این صورت نیاز نیست تمامی مراحل قبلی طی شوند.
موفق باشید.

پاسخ
سعید ‏۲۸ شهریور ۱۳۹۸

سلام و ممنون از راهنمایی هاتون و زحمتی که کشیدید.
یه سوال داشتم:
دانشجوی کارشناسی هستم و هنوز به سربازی نرفتم. آیا امکان ثبت شرکت برای من هم فراهم است یا نه؟؟

ممنون از وب سایت خوبتون

پاسخ
مشاور ثبت ‏۲۹ شهریور ۱۳۹۸

سلام سعید جان
ثبت شرکت نه به کارت پایان خدمت، نه به مدرک تحصیلی و نه هیچ مدرک دیگه ای نیاز نداره
پیروز باشید

پاسخ
Saba ‏۰۳ مهر ۱۳۹۸

با سلام.
من دانشجوی دکتری کشاورزی هستم. میخواستم در زمینه رشته خودم شرکت ثبت کنم.
سوالم اینه اگر ثبت شرکت کنم بعدا اگر خواستم استخدام دولتی یا جذب هیئت علمی بشوم مشکلی ایجاد میکند؟
تشکر از سایت خوبتون

پاسخ
مشاور ثبت ‏۰۳ مهر ۱۳۹۸

با سلام
چنانچه شما شغل دولتی داشته باشید نمی توانید جزو هیئت مدیره باشید و فقط می توانید سهام دار باشید، شما در حال حاضر می توانید شرکت ثبت کنید اما اگر بعدا استخدام دولت شوید حق انعقاد قرارداد با دستگاه های دولتی را ندارید و در اولین تغییرات شرکت که نیاز به ثبت داشته باشید این موضوع مشکل ساز شده و شما باید از هیئت مدیره خارج شوید.
موفق باشید

پاسخ
افشین ‏۰۶ آبان ۱۳۹۸

سلام وقت بخیر. اگر بنده شرکتی رو ثبت کنم و مکانم یک محل تجاری اداری باشه, دیگه نیازی به اخذ جواز کسب ندارم؟ یعنی با اتحادیه کاری ندارم؟

پاسخ
مشاور ثبت ‏۰۷ آبان ۱۳۹۸

با سلام
افشین جان داشتن مکان تجاری لزوما به معنای جواز فعالیت نیست و ارتباطی نداره، شما اگر فعالیتی دارید که نیاز به مجوز دارد باید اخذ کنید

پاسخ
فاطمه عباسی ‏۰۷ دی ۱۳۹۸

با سلام و سپاس از سایت خوبتون اینکه برای ثبت شرکت کامپیوتری باید مدیرعامل تمام وقت باشه یعنی چی ؟ نمیتونه مدیرعامل توی یه شرکت خصوصی کار کنه ولی خودش شرکت ثبت بده؟

پاسخ
مشاور ثبت ‏۱۰ دی ۱۳۹۸

با سلام
به طور معمول مدیر عامل یک شرکت باید تمام وقت باشد اما هستند افرادی که در یک جا مدیرعامل، در جایی دیگر شاغل می باشند، از نظر قانون ثبت شرکتها تنها وقتی ممانعت می شود که فرد دارای شغل دولتی باشد.
موفق باشید

پاسخ
؟؟ ‏۱۹ دی ۱۳۹۸

سلام.
ما قصد ثبت یک شرکت طراحی داخلی داریم.یکی از افرادی که قصد همکاری با او را دارم رئیس هیئت مدیره یک شرکت تعاونی است و یک کارگاه تولیدی صنایع دستی هم داره، و در این شرکت هم قصد داره مدیرعامل باشه، آیا این مورد ممکن است؟ تفاوت رئیس هیئت مدیره با مدیر عامل چیه؟ چون اعضا میخوان که من امور قرار دادها و کارهای اداری رو به عنوان رئیس هیت مدیره انجام بدم.ممنون میشم جواب بدین.

پاسخ
مشاور ثبت ‏۱۹ دی ۱۳۹۸

سلام وقت بخیر، بله می توانند، یک شخص فقط در یک شرکت می تواند مدیر عامل باشد اما همزمان می تواند عضو هیئت مدیره چندین شرکت باشد، در مورد تفاوت هم این هیئت مدیره است که در اساسنامه تعریف وظایف می کنند مانند حق امضا و…

پاسخ
نیما ‏۲۲ دی ۱۳۹۸

سلام وقت بخیر.محلی که برای شعبه اصلی شرکت معرفی میشه باید شرایط خاصی داشته باشه و تجاری باشه؟واحد مسکونی رو میشه به عنوان محل معرفی کرد؟ ممنون

پاسخ
مشاور ثبت ‏۲۳ دی ۱۳۹۸

سلام وقت بخیر، بله مشکلی ندارد.
پیروز باشید

پاسخ
هستی ‏۲۵ دی ۱۳۹۸

سلام خسته نباشید..بنده لیسانس حقوق هستم،آیا میتوانم مجوز مؤسسه داوری دریافت نمایم؟

پاسخ
مشاور ثبت ‏۲۶ دی ۱۳۹۸

سلام وقت بخیر، جهت ثبت موسسه حقوقی نیاز به پروانه وکالت می باشد.

پاسخ
ملایی ‏۲۵ بهمن ۱۳۹۸

سلام روز بخیر من قصد دارم یک شرکت و موسسه تشریفات مجالس ثبت کنم چه شرایطی لازم دارد ؟

پاسخ
مشاور ثبت ‏۲۷ بهمن ۱۳۹۸

سلام وقت بخیر، شما می تونید شرکت با مسئولیت محدود ثبت کنید و باید حداقل 2 نفر باشید، فقط کارت ملی و شناسنامه مورد نیاز است و 7 تا 14 روز هم زمان ثبت هست، بقیه موارد رو موسسه ما انجام میدن براتون.

پاسخ
علیرضا ‏۲۴ فروردین ۱۳۹۹

با سلام
برای انتخاب نام شرکت میتونم از کلمات انگلیسی ولی معادل فارسی استفاده کنم؟ مانند: نایس ، بوکینگ ، دیزاین و …

پاسخ
مشاور ثبت ‏۲۵ فروردین ۱۳۹۹

با سلام خیر دوست عزیز اسامی باید فارسی باشند

پاسخ
الهام ‏۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۹

سلام هر نفر میتونه چند شرکت به اسم خودش ثبت کنه؟

پاسخ
مشاور ثبت ‏۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۹

با سلام
شما می توانید در هر چند شرکت که می توانید عضو هیئت مدیره باشید اما فقط در یک شرکت می توانید مدیرعامل باشید. یعنی می توانید مثلا در یک شرکت مدیرعامل و در ده شرکت عوض هیئت مدیره یا رئیس هیئت مدیره باشید.

پاسخ
محمود ‏۲۶ فروردین ۱۳۹۹

سلام ایا میشود با مجوز یک موسسه چندین فعالیت رو در کنارهم انجام داد؟
مثلا باشگاه ورزشی با فرهنگی هنری با اموزشی پژوهشی و…

پاسخ
مشاور ثبت ‏۳۰ فروردین ۱۳۹۹

سلام
در صورتی که در موضوع فعالیت شرکت همه ی این موارد ذکر شده باشد، بله می توانید.

پاسخ
Htm ‏۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۹

سلام
من می‌خوام برای ثبت شرکت دوم خودم اقدام کنم. میتونم در هر دو شرکت مدیر عامل یا رئیس هیئت مدیره باشم؟

پاسخ
مشاور ثبت ‏۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۹

با سلام
شما فقط در یک شرکت می توانید مدیرعامل باشید، ما رئیس هیئت مدیره ایرادی ندارد

پاسخ
عباس ‏۱۷ خرداد ۱۳۹۹

سلام وقت بخیر
آيا مدیرعامل میتونه شرایط لازم بیمه مربوطه رو نداشته باشه
و یکی از اعضای هیئت شرایط بیمه ای رو داشته باشه؟(جهت اخذ رتبه)
واینکه میشه مدیرعامل حق امضا نداشته باشه؟

پاسخ
مشاور ثبت ‏۱۸ خرداد ۱۳۹۹

سلام
دوست عزیز مدیرعامل می تواند حق امضا نداشته باشد اما حتما باید جزو افراد امتیاز آور باشد یعنی حداقل 3 سال بیمه را داشته باشد، در صورتی که شرایط بیمه را ندارند باید فردی که شرایط 3 یا 7 سال بیمه را دارند مدیرعامل شوند ولو با یک درصد سهام و بدون حق امضا.

پاسخ
پویا ‏۲۴ خرداد ۱۳۹۹

با سلام
چرا در اساسنامه شرکتی برای بعضی اعضا تعداد سهم نوشته شده و برای بعضی هم ریال نوشته شده است؟ تفاوت این دو در چیست؟

پاسخ
مشاور ثبت ‏۲۴ خرداد ۱۳۹۹

با سلام
در شرکت سهامی خاص سرمایه اورده هر سهامدار بر اساس تعداد سهم هستش مثلا 100 سهم 1000 ریالی
ولی در شرکت مسئولیت محدود، سهم الشرکه و به صورت ریالی هستش

پاسخ
ارمیا ‏۰۱ تیر ۱۳۹۹

سلام وقتتون بخیر. من و خواهرم با هم می‌خواستیم شرکت خدماتی ثبت کنیم. آیا میشه که شرکت به نام دونفر ثبت بشه؟ اگر میشه لطفا توضیح بدید

پاسخ
مشاور ثبت ‏۰۲ تیر ۱۳۹۹

دوست عزیز شرکت از شراکت میاد یعنی بین حداقل دو نفر، شما می توانید یک شرکت مسئولیت محدود ثبت کنید، برای اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید

پاسخ
مینا عرشی ‏۰۸ مرداد ۱۳۹۹

با سلام
آیا می‌توان برای یک آدرس(محل شرکت یا دفتر شرکت) دو شرکت ثبت کرد؟

پاسخ
مشاور ثبت ‏۰۸ مرداد ۱۳۹۹

سلام خانم عرشی، بله می شود اما در ادامه جهت دریافت کد اقتصادی باید به اداره دارایی اعلام شود که دو شرکت در یک محل ثبتی هستند.

پاسخ
حمید خفاجه ‏۲۰ مرداد ۱۳۹۹

سلام آیا برای ثبت شرکت آدرس و کد پستی نیاز است؟

پاسخ
مشاور ثبت ‏۲۰ مرداد ۱۳۹۹

بله دوست عزیز نیاز است

پاسخ
وفا ‏۲۲ مرداد ۱۳۹۹

سلام میخواستم شرکت بسته بندی خشکبار وحبوبات تاسیس کنم من دیپلم ندارم میتوانم این کارروانجام بدم

پاسخ
مشاور ثبت ‏۲۴ مرداد ۱۳۹۹

ثبت شرکت نیاز به مدرک تحصیلی ندارد دوست عزیز

پاسخ
ندا جلیلی ‏۱۲ شهریور ۱۳۹۹

سلام. برای ثبت شرکت پیمانکاری سهامی خاص چطور؟ مدیر عامل باید مدرک زمینه داشته باشه؟

پاسخ
مشاور ثبت ‏۱۲ شهریور ۱۳۹۹

با سلام. برای ثبت خیر ولی در ادامه اگر قصد اخذ رتبه پیمانکاری دارید بله بهتره مدرک کارشناسی و مرتبط داشته باشید.

پاسخ
علیرضارضی ‏۱۲ شهریور ۱۳۹۹

سلام و عرض خسته نباشید آیا میشود با توجه به اینکه در یک شرکت بعنوان مدیرعامل هستید و شرکت هم کار نمیکند در یک شرکت جدید سمت مدیر عامل داشته باشید برای ثبت جدید؟

پاسخ
مشاور ثبت ‏۱۳ شهریور ۱۳۹۹

خیر علیرضا جان، شما فقط در یک شرکت می توانید مدیرعامل باشید

پاسخ
سحر عباسی ‏۱۵ شهریور ۱۳۹۹

سلام من در حال ثبت یه موسسه خیریه هستم تا مراحل پایانی پیش رفتم ،بازده زمانی سه ماهه به من داده شده بود اما به خاطر کرونا و بدون کوتاهی من زمان از دست رفت الان اساسنامه باید مجدد بارگذاری بشه که بتونم پذیرش جدید بگیرم اما متاسفانه حدود سه ماه هست میگن سامانه قطع هست درحالی که اجاره مکان میدم خواهش میکنم در صورت امکان راهنمایی کنید

پاسخ
مشاور ثبت ‏۱۷ شهریور ۱۳۹۹

بله سامانه مشکل دارد، جهت راهنمایی با موسسه تماس بگیرید شاید همکاران متخصص ما راهنمایی بهتری داشته باشند و در صورت رفع مشکل سایت به شما اطلاع دهند

پاسخ
مهدی ‏۲۴ شهریور ۱۳۹۹

سلام وقتتون بخیر
ببخشید برای ثبت شرکت نیاز به جواز کسب هست
مثلا برای کارهای الکتریکی و یا تولیدو فروش تابلو روان و..
ممنون میشم راهنماییم کنید

پاسخ
مشاور ثبت ‏۰۳ مهر ۱۳۹۹

سلام مهدی جان
خیر نیاز نیست، در صورت نیاز به ثبت با ما تماس بگیرید

پاسخ
فاطمه پایان ‏۱۶ مهر ۱۳۹۹

سلام ممنون از مطالب خوب تون
سوال من اینه برای ثبت شرکت ایا بازرس میفرستن که محل شرکت رو بازرسی و تاییدکنه؟ یعنی اگر کار قرارباشه داخل منزل باشه مشکل ایجاد میشه؟
چون توی اسناد و مدارک صحبتی نشده ازمکان شرکت

پاسخ
مشاور ثبت ‏۲۱ مهر ۱۳۹۹

خیر برای ثبت شرکت هیچ گونه بازرسی انجام نمی گیرد مگر اینکه موضوع فعالیت شما خاص و مجوزی باشد.

پاسخ
محمدرضا ‏۱۷ مهر ۱۳۹۹

سلام قبل از سربازی امکان تاسیس شرکت وجود داره؟
امکان داره که یک نفر بدون شریک، شرکت تاسیس کنه؟
تشکر

پاسخ
مشاور ثبت ‏۲۱ مهر ۱۳۹۹

با سلام
بله وجود دارد اما بدون شریک خیر، شرکت از شراکت می آید دوست عزیز

پاسخ
صلیبی ‏۱۸ مهر ۱۳۹۹

برای ثبت شرکت با مسئولیت محدود ارائه اسناد مالکیت یا اجاره نامه الزامی است و ثبت شرکت این اسناد میخواهد یا به اظهار شفاهی بسنده مینماید.

پاسخ
مشاور ثبت ‏۲۱ مهر ۱۳۹۹

با سلام
خیر نیاز به ارائه سند نیست، فقط کد پستی

پاسخ
نازنین رضایی ‏۲۷ مهر ۱۳۹۹

سلام وقت بخیر ما در حال تاسیس یک شرکت بسته بندی سهامی خاص بودیم و امروز رفتیم دو برگ نهایی اساسنامه و اظهارنامه رو تحویل بدیم اما همین امروز پاکتی به دستمون رسید تحت عنوان عودت مدارک و روی پرونده هم نوشته شده رد نام اینم اضافه کنم که تایم تحویل مدارک که داخل ابلاغیه تایید نام خورده تموم شده بود حالا میخوام ببینم چیکار باید کرد؟آیا باید از اول همشو ثبت کنیم و مجددا تمام هزینه های حدود 500 هزار تومان رو پرداخت کنیم یا نیازی به صرف هزینه و وقت مجدد نیست؟ممنون میشم خیلی زود راهنماییم کنید

پاسخ
مشاور ثبت ‏۰۳ آبان ۱۳۹۹

شما رد نام شده اید خانم رضایی و از ابتدا باید انجام دهید. در صورتی که تخصص ندارید ما پیشنهاد می کنیم این امر را برون سپاری کنید تا در وقت و هزینه خود صرفه جویی کنید.

پاسخ
مریم حاتمی ‏۰۱ آذر ۱۳۹۹

سلام وقتتون بخیر من شرکت ثبت کردم مسئولیت محدود اگهی روزنامه هم انجام دادم برای اینکه بتونم شروع به کار کنم باید چه مراحلی طی کنم ؟ کجاباید برم ؟

پاسخ
مشاور ثبت ‏۰۵ آذر ۱۳۹۹

سلام وقت بخیر، در صورتی که نیاز به مجوز خاصی ندارید کارتون رو شروع کنید، جسارتا متوجه سوالتون نشدیم.

پاسخ
سعید ‏۱۶ آذر ۱۳۹۹

سلام وقت بخیر ممنون از سایت خوبتون و مهمتر از اون جواب های کاملتون.یه سوال.برای تاسیس شرکت (شرکت طراحی های صنعتی) الزام به داشتن دفتر خاص هست یا با توجه به مسئله دورکاری افرادمون ،میتونیم دفتری نداشته باشیم؟

پاسخ
مشاور ثبت ‏۲۰ آذر ۱۳۹۹

با سلام و عذرخواهی بابت تاخیر در پاسخگویی، سعید جان در ابتدای تاسیس نیاز نیست یعنی سامانه اداره ثبت راستی آزمایی ندارد که شما آیا دور کار هستین یا آدرسی که دادین حضور دارین و سند اداری هست و .. اما .. اما در ادامه شما باید کد اقتصادی بگیرید و برای این منظور باید یک محل به عنوان فعالیت شرکت داشته باشید که حداقل اجاره نامه با کد رهگیری داشته باشد.

پاسخ
علیرضاشمسه ‏۱۶ آذر ۱۳۹۹

سلام
در شرف ثبت شرکت هستم، محل شرکت حتما باید اداری و تجاری باشه یا اگه در مدارک ملک ننوشته باشه تجاری ولی بشه ازش به عنوان شرکت استفاده کرد و همسایه ها معترض نباشن، حله و تایید میشه محل

پاسخ
مشاور ثبت ‏۲۰ آذر ۱۳۹۹

جناب شمسه در ابتدا که هیچ مشکلی ندارد اما در ادامه باید اجاره نامه معتبر برای دریافت کد اقتصادی داشته باشید .

پاسخ
نسرین بیات ‏۲۷ آذر ۱۳۹۹

با سلام و وقت به خیر
در خصوص شرکت تعاونی بهداشتی درمانی سوال داشتم.
آیا یک نفر میتواند در 2 شرکت جزء 7 نفر اصلی باشد؟

پاسخ
مشاور ثبت ‏۳۰ آذر ۱۳۹۹

سلا بله

پاسخ
مرادی ‏۳۰ آذر ۱۳۹۹

با سلام و احترام
آیا من می تونم آدرس اصلی شرکت رو منزل خودم بزنم و بعدا برا فعالیت با این آدرس کد اقتصادی بگیرم؟
ممنون از لطفتون

پاسخ
مشاور ثبت ‏۰۲ دی ۱۳۹۹

در حال حاضر و دوران کرونا و برای دریافت سریع کد اقتصادی بازدید میدانی بازرسین حذف شده است و شما می توانید کد بگیرید.

پاسخ
بهروز راد ‏۱۸ فروردین ۱۴۰۰

سلام و تشکر از تارگاه مفیدتان. درمورد محل شرکت چندین سؤال از شما شده است که آیا یک واحد مسکونی می‌تواند به عنوان محل شرکت معرفی شود یا نه. پاسخ شما نیز این بوده که می‌شود. حال اگر بعد از دوران کرونا بازرس به محل بیاید و ببیند که مسکونی است آیا مشکلی پیش خواهد آمد و باید به محلی تجاری رفت؟ اضافه کنم که نوع شرکت من مشاوره‌ای است و تماماً از طریق اینترنت و یا رفتن به محل مشتری کار را انجام می‌دهم و واقعاً نیازی به دفتر ندارم.

سؤال دیگر اینکه آیا شهرداری عوارض خود را برای این محل/واحد مسکونی (صرفاً به دلیل ذکر آن به عنوان محل رسمی شرکت) تغییر داده و عوارض یک محل تجاری را از من طلب خواهد کرد؟

پاسخ
مشاور ثبت ‏۱۹ فروردین ۱۴۰۰

جناب راد عزیز اداره ثبت بازرسی ندارد که محل شرکت را بررسی کند اما در ادامه برای گرفتن کد کارگاهی بیمه به مشکل خواهید خورد، حتی اگر سند مسکونی است اما هویت اداری داشته باشد مشکلی نیست، یعنی موقعیت اداری. اما در صورتی که قرار نیست نیرویی استخدام کنید، بیمه رد کنید و فقط یک شرکت برای مشاوره آنلاین قرار است باشید انتخاب با شماست و فعلا مشکلی نخواهید داشت.

پاسخ
یزدانفر ‏۰۸ فروردین ۱۴۰۰

من بازنشسته هستم می توانم مدیرعامل شرکت بامسئولیت محدود باشم. ممنونم 🌹

پاسخ
مشاور ثبت ‏۱۹ فروردین ۱۴۰۰

بله دوست عزیز

پاسخ
میم نون ‏۱۱ فروردین ۱۴۰۰

سلام.برای ثبت اگهی تاسیس،میشه فقط توی روزنامه چاپ بشه و توی وبسایت درج نشه یا دسترسیش محدود بشه؟آخه بعضی سایتا همه مشخصات شرکت و افراد مرتبط رو در دسترس قرار میدن که برای افراد معمولی میتونه دردسر سازهم باشه

پاسخ
مشاور ثبت ‏۱۹ فروردین ۱۴۰۰

خیر از طریق وب سایت روزنامه رسمی در دسترس عموم خواهد بود.

پاسخ
صمد مرادی ‏۱۶ فروردین ۱۴۰۰

سلام
میخوام شرکت ثبت کنم جهت شرکت درمزایده اقلام ضایعاتی یک سری شرکت های دولتی

پاسخ
كيان مزرعي ‏۱۸ فروردین ۱۴۰۰

باسلام
بنده دانشجوي رشته حقوق هستم و ميخواستم بدونم آيا ميتوانم كارهاي ثبت شركت يكي از دوستانم را از صفر تا صد برايش انجام دهم يا حتما يك وكيل باپروانه وكالت بايد آنها را انجام دهد؟

پاسخ
مشاور ثبت ‏۱۹ فروردین ۱۴۰۰

دوست عزیز در آخرین مرحله حتما یا یکی از اعضای شرکت یا وکیل رسمی یا شخصی که وکالت نامه محضری دارد می توانید جهت امضا و دریافت اوراق مراجعه کند.

پاسخ
امید ‏۳۰ فروردین ۱۴۰۰

از یک شرکت ثبتی با شرکت ما تماس گرفتن و گفتن یک شرکتی با عنوان کاملا مشابه شرکت ما درخواست ثبت داده و گفتن باید در سایت مالکیت معنوی ثبت اسناد نام شرکت رو به ثبت برسونیم تا هیچ شرکتی با نام کاملا مشابه ما نتواند نسبت به ثبت اقدام کند و اگر مایل باشیم این کار رو برامون انجام میدن ، میخواستم ببینم همچین چیزی صحت دارد و طبق قانون ، شرکتی میتواند با عنوان کاملا مشابه شرکت ما ثبت شود و مالکیت معنوی یعنی چی ؟ ممنون

پاسخ
مشاور ثبت ‏۳۰ فروردین ۱۴۰۰

امید جان متاسفانه بعضی موسسات برای پول به هر شیوه ی کثیف بازاریابی دست می زنند. نه دوست عزیز جای نگرانی نیست

پاسخ
م. توکلی ‏۰۹ تیر ۱۴۰۰

با سلام و تشکر از پاسخگویی شما.
من در یکی از شرکتهای خصوصی و پیمانکار مشغول ولی محل کارم در یکی از اداره جاتهای دولتی میباشد (شرکتهای تامین نیرو اداره جاتهای دولتی) . آیا میتوانم بعنوان مدیرعامل ثبت شرکت کنم؟ در ضمن شرکتی که بابت خدمات رایانه و تعمیرات لپ تاپ و … ثبت کنم از کدام نوع میباشد و احتیاج به چند شریک و … دارد ؟ پیشاپیش سپاسگزارم

پاسخ
مشاور ثبت ‏۱۰ تیر ۱۴۰۰

با سلام، در صورتی که کارمند رسمی دولت نیستید مانعی ندارد، می توانید شرکت مسئولیت محدود ثبت کنید که حداقل به دو نفر به عنوان سهامدار احتیاج دارد و برای شرکت های کوچک مناسبتر است. برای آگاهی از نحوه ثبت شرکت مسئولیت محدود کلیک کنید.

پاسخ
ابراهیم ‏۲۸ شهریور ۱۴۰۰

سلام
بنده ساکن منطقه آزاد و کارمند بازنشسته شهرداری هستم، امکان تاسیس یک شرکت مسئولیت محدود (به عنوان مدیر عامل) بهمراه یک نفر دیگه رو دارم؟ از نظر حقوق بازنشستگی و بیمه مشکلی پیش نمیاد؟

پاسخ
مشاور ثبت ‏۲۸ شهریور ۱۴۰۰

خیر مشکلی نیست

پاسخ
حسام ‏۰۱ آبان ۱۴۰۰

سلام
تشکیل دو شرکت مشابه و همنام در یک منطقه چگونه است؟ يعني یک شرکت با20 سال سابقه کار وشرکت دیگر با همان نام و موضوع فعالیت میخواهد ثبت شرکت شود.

پاسخ
مشاور ثبت ‏۰۱ آبان ۱۴۰۰

با سلام، با همان نام نمی توانید شرکت ثبت کنید و درخواست شما رد خواهد شد

پاسخ
تماس با ما