ثبت شرکت میزان ارائه دهنده خدمات ثبت شرکتها
ثبت شرکت میزان

گواهی ارزش افزوده، شرایط و مدارک و مراحل دریافت

۶ فروردین ۱۴۰۳ 0 پرسش و پاسخ

همه ما تا به حال نام مالیات بر ارزش افزوده را شنیده ایم، اما احتمالا اطلاعات کاملی را در رابطه با آن نداشته باشید. از این رو در ادامه لازم می دانیم اطلاعاتی در رابطه با گواهی ارزش افزوده، شرایطی که برای دریافت آن لازم است، مدارکی که به آن نیاز دارید و مراحلی که باید پشت سر بگذارید را بیان کنیم و به شما هم پیشنهاد می دهیم که با ما همراه باشید.

گواهی ارزش افزوده

در سال 1403 مالیبات بر ارزش افزوده 10 درصد شده است

گواهی ارزش افزوده

اولین موضوعی که در ابتدا باید به آن اشاره کنیم، این است که اصلا مالیات بر ارزش افزوده چیست. شاید برای شما جالب باشد که این قانون مالیاتی در 140 کشور جهان اجرا می شود و در دیگر کشورها چنین قانونی وجود ندارد. در کشور ایران هم چند سالی ست که این قانون اجرا می شود.

مالیات بر ارزش افزوده چیست؟

مالیات بر ارزش افزوده در واقع مالیاتی ست که خریدار آن را پرداخت می کند، یعنی به صورت غیر مستقیم پرداخت می شود. از آن جایی که فروشنده در مرحله قبل خریدار به حساب می آمده و این مالیان را پرداخت کرده است، میزان مبلغی را که پرداخت کرده است از مالیات دریافتی بر می دارد و مابقی را به حساب خزانه دولت واریز خواهد کرد. در ادامه نکات بیشتری را در رابطه با گواهی ارزش افزوده بیان می کنیم.

گواهی ارزش افزوده چیست؟

حال بعد از آن که با مالیات بر ارزش افزوده آشنا شدیم این سوال پیش می آید که گواهی ارزش افزوده چیست. در ادامه این موضوع را هم توضیح می دهیم. لازم به ذکر است که بعد از ثبت شرکت باید برای دریافت کد اقتصادی هم اقدام کنید، کد اقتصادی برای تشکیل پرونده مالیاتی لازم است و بدون آن پرونده ای برای شما تشکیل نخواهد شد.

بعد از آن می توانید برای دریافت گواهی ارزش افزوده هم اقدام کنید که توسط سازمان امور مالیاتی و با توجه به شرایط خاصی به شرکت ها داده می شود. لازم به ذکر است که هر فروشگاه، شرکت یا هر بنگاه اقتصادی که خدماتی را به مشتری ها ارائه می دهند، به این گواهی نیاز دارند، اما چگونه می توان برای داشتن آن اقدام کرد؟ همچنان با ما همراه باشید تا همه این موارد را به صورت گام به گام توضیح دهیم.

دریافت خدمات سریع با هزینه منطقی 02168256000
دریافت گواهی ارزش افزوده

دریافت گواهی ارزش افزوده

در مطالب بالا به این موضوع اشاره کردیم که برای دریافت این گواهی باید یک سری شرایط خاص را داشته باشید و به همین دلیل برای اطلاع دقیق از این موضوع در ادامه مطالبی را در رابطه با این شرایط بیان خواهیم کرد.

  • در ابتدا باید در سامانه سازمان امور مالیاتی ثبت نام کنید و سپس برای در سامانه مالیات بر ارزش افزوده ثبت نام خود را تکمیل کنید.
  • در ادامه مودی باید تقاضایی را مبنی بر صدور گواهینامه ثبت نام در نظام مالیات بر ارزش افزوده را ثبت کند.
  • در ادامه پرونده ای برای متقاضی تشکیل می شود و کارشناس های مربوطه شرایط لازم را برای راستی آزمایی متقاضی بررسی می کنند.
  • اضهارنامه هایی که رسیدگی نشده را به طور کامل ارائه دهید.
  • مالیات هایی که در گذشته باید پرداخت می کردید را به طور کامل پرداخت کنید.

با توجه به شرایطی که در مطالب بالا به آن اشاره کردیم، به خوبی می توان به این موضوع پی برد که مهیا کردن شرایط برای دریافت این گواهی نامه به کمی زمان نیاز دارد، پس به شما توصیه می کنیم که قبل از اقدام برای دریافت آن، شرایط را به طور کامل مهیات کنید، در صورتی که سوالی در این رابطه برای شما وجود دارد، قبل از آن که اقدامی را انجام دهید، با کارشناس های متخصصی مشورت کنید تا بهترین تصمیم ممکن گرفته شود.

مدارک لازم برای دریافت گواهی ارزش افزوده

برای دریافت این گواهی هم مانند دیگر گواهینامه ها و همچنین انجام کارهای اداری به یک سری مدارک خاص نیاز دارید. اما نکته مهمی که در این خصوص باید به آن توجه داشته باشید این است که برای دریافت این گواهی به دو مرحله ثبت نام نیاز دارید که یکی از آن ها ثبت نام اولیه و دیگری ثبت نام نهایی ست.

به همین دلیل در ادامه مدارک مورد نیاز برای این دو ثبت نام را به طور مجزا بیان خواهیم کرد تا با این موضوع هم به طور کامل آشنا شوید.

مدارک مورد نیاز برای ثبت نام اولیه گواهی ارزش افزوده

  • کد اقتصادی (البته دریافت این کد هم مراحل خاص خود را دارد و به همین دلیل به شما توصیه می کنیم که از همان ابتدا بعد از اینکه شرکت را تاسیس کردید برای دریافت این کد اقدام کنید تا در مراحل بعدی با مشکلاتی مواجه نشوید)
  • از مدارک شناسایی اعضای اصلی شرکت کپی تهیه کنید و آن را ارائه دهید.
  • ارائه آدرس پستی دقیق و همچنین کد پستی پیمانکار هم الزامی است.
  • گواهی یا مجوزهایی که برای شروع کار خود به آن نیاز دارید.
  • اسم شرکت خود به همراه رتبه ای که دارد.
  • ارائه آگهی تاسیس شرکت هم الزامی است.
  • در صورتی که شرکت شما تغییراتی داشته است، ارائه روزنامه آخرین تغییرات هم الزامی است. البته از آن جایی که معمولا بعد از ثبت برای دریافت گواهی ارزش افزوده اقدام می شود، شرکت تغییراتی نداشته است.
  • در صورتی که یک وکیل مراحل دریافت گواهینامه را برای شما پیگیری می کند، ارائه وکالتنامه هم الزامی است.

بعد از آن که ثبت نام اولیه را انجام دادید، باید برای مرحله اخر یا همان ثبت نام نهایی اقدام کنید که این کار هم به مدارک خاصی نیاز دارد. در ادامه به این موضوع هم می پردازیم.

مدارک لازم برای مرحله نهایی اخذ گواهی ارزش افزوده

  • ارائه مدارک شناسایی شامل کارت ملی و شناسنامه از اعضای اصلی شرکت (این اعضا می توانند متناسب با نوع شرکت سهامدارن و بازرسان در شرکت سهامی خاص یا شرکا در شرکت مسئولیت محدود باشند)
  • کد اقتصادی شرکت
  • نام بانکی که حساب شرکت در آن قرار دارد.
  • نام شعبه بانکی که حساب خود را افتتاح کرده اید.
  • شماره حساب بانکی شرکت
  • کد شعبه ای که در آن افتتاح حساب داشته اید.
  • آدرس اعضای اصلی شرکت
  • شماره تماس هیئت مدیره شرکت
  • در صورت وجود هر گونه تغییراتی در شرکت آگهی روزنامه آخرین تغیرات را ارائه دهید.
گرفتن گواهی ارزش افزوده

مراحل اخذ گواهی ارزش افزوده

در ابتدا باید به این موضوع توجه داشته باشید که پیگری مراحل اخذ این گواهی نامه به زمان زیادی نیاز دارد، به همین دلیل به شما توصیه می نیم اگر امکان آن برای شما وجود دارد، این پیگیری را به یک وکیل یا کارشناس متخصص بسپارید تاز زمانی هم از شما صرف نشود. به هر حال برای آگاهی بیشتر مخاطب ها در ادامه این مراحل را برای شما بیان می کنیم.

  • مرحله اولی که باید پشت سر بگذارید اینترنتی است، به این صورت که شما باید در ابتدا ثبت نام اولیه را به صورت غیر حضوری و اینترنتی انجام دهید. اگر چه ثبت نام اینترنتی به نظر ساده می آید، اما برای اطلاع دقیق مراحل انجام این ثبت نام را هم بیان می کنیم.
  • در ابتدا باید به سایت http://evat.ir مراجعه کنید.
  • گزینه درخواست گواهی نامه را انتخاب کنید.
  • نام کاربری و کلمه عبور (رمز) خود را وارد کنید.
  • فرم درخواست گواهی نامه را تکمیل کنید. برای تکمیل این فرم اطلاعاتی مانند نام و کد را لازم دارید.
  • گزینه ثبت درخواست را انتخاب کنید.
  • از فرم نهایی خود یک پرینت بگیرید و آن را داشته باشید.
  • در مرحله نهایی یک کد پیگیری به شما داده می شود، این کد را هم به خوبی نگهداری کنید.
  • برگه ثبت نام (همان برگه ای که پرینت گرفته اید) را به همراه مدارک مورد نیاز خود (در مطالب بالا لیست این مدارک را هم بیان کرده ایم) ارائه دهید.
  • بعد از آن که رمز برای شما ارسال شد، ثبت نام نهایی را انجام دهید.
  • در نهایت کلیه مدارکی که برای این اخذ گواهی ارزش افزوده نیاز است را به اداره دارایی منطقه خود ارائه دهید.

توجه داشته باشید که پیگیری مراحل گفته شده در بالا علاوه بر این که زمان زیادی را از شما می گیرد، به دانش تخصصی هم نیاز دارد. از این رو به شما توصیه می کنیم که اگر در این زمینه تخصصی ندارید و در گذشته تجربه ای هم برای این کا ندارید، کار را به یک کارشناس متخصص بسپارید، این کار باعث می شود که در هزینه ها و مهم تر از آن در زمان خود به مقدار چشم گیری صرفه جویی کنید.

نکات نهایی در رابطه با اخد گواهی ارزش افزوده

به این نکته بسیار مهم توجه داشته باشید که گواهی ارزش افزوده اعتبار محدودی دارد، معمولا 6 ماه یا یک سال اعتبار خواهد داشت و بعد از اتمام این مدت زمان باید برای تمدید آن اقدام کنید.

نکته دیگری که باید به آن توجه کنید این است که مراحل تمدید گواهی ارزش افزوده مانند مراحل دریافت آن است، اما در هنگام ثبت نام اینترنتی باید گزینه قبلا گواهی را دریافت کرده ام را انتخاب کنید.

قانون های مهم در رابطه با مالیات بر ارزش افزوده

در ابتدا باید به این موضوع توجه داشته باشید که در ماده 3 قانون مالیات در رابطه با این نوع از مالیات اطلاعاتی بیان شده است. همانطور که در مطالب بالا گفیتم این مالیات در 140 کشور اجرا می شود، اما شاید برای شما جالب باشد که در بعضی از کشورها این قانون وجود دارد، اما به این نام شناخته نشده و از کلمه دیگری برای این نوع از مالیات استفاده می کنند.

نکته دیگری که در رابطه با مالیات بر ارزش افزوده باید به آن توجه داشته باشید، نرخ این مالیات است. همانطور که نرخ مالیات در هر کشوری با کشور دیگر تفاوت هایی دارد، نرخ مالیات بر ارزش افزوده هم در کشورهای مختلف با یکدیگر تفاوت هایی دارد و به همین دلیل نمی توان مبلغ دقیقی را برای این مالیات بیان کرد.

اما باید بگوییم که نرخ مالیات بر ارزش افزوده در کشور سوئیس صفر تا 8% است که کمترین نرخ مالیات بر ارزش افزوده در جهان به حساب می آید، یعنی این مالیات برای کالاهای مختلف نرخ های متفاوتی هم دارد. به عنوان مثال در آلمان مالیات بر ارزش افزوده برای داروها صفر است، این مالیات برای خرید کتاب 7% است و در بالاترین نرخ خود به 19% هم می رسد.

شاید برای شما جالب باشد که بالاترین نرخ مالیات بر ارزش افزوده در جهان به ایسلند تعلق دارد که حداکثر تا 25% مالیات بر ارزش افزوده را برای بعضی از کالا ها مشخص کرده است. تعیین نرخ مالیات بر ارزش افزوده یکی از مهم ترین کارهایی ست که در نظام اقتصادی یک کشور انجام می شود.

مشاوره رایگان

در نهایت باید بگوییم که انجام مراحل فوق برای یک شخص عادی کمی دشوار خواهد بود، زیرا همانطور که گفتیم به تخصص و تجربه نیاز دارد. به همین دلیل به شما توصیه می کنیم که برای مشاوره بیشتر در این رابطه با کارشناس های ما تماس بگیرید و از اطلاعات تخصصی آن ها بهره مند شوید، البته لازم به ذکر است که این مشاوره ها به صورت رایگان انجام می شوند و البته نیازی هم به مراجعه حضوری نیست.

در نهایت اگر هر گونه سوال و ابهامی در رابطه با گواهی ارزش افزوده، شرایط، مدارک و مراحل آن دارید، سوال خود را با ما در میان بگذارید تا در اسرع وقت به آن پاسخ دهیم.

پرسش و پاسخ
سوال از شما پاسخ از ما
درحال ارسال پاسخ به :
تماس با ما